Materiaal en trainingen voor studiebegeleiding

De onderstaande katernen zijn onderdeel van de methode voor leerlingbegeleiding Multiple Choice, die wordt uitgegeven door EPN. Frans Ottenhof  schreef de blauwdruk voor het onderdeel ‘studievaardigheden’ van deze methode en deed de coördinatie van het schrijversteam voor dit onderdeel. Aan de onderstaande katernen werkte hij mee als auteur. Tenzij  anders vermeld, worden de trainingen bij de katernen verzorgd door Frans.

Voor meer informatie over Multiple Choice en voor het aanvragen van beoordelingsexemplaren ga naar www.multiplechoice.epn.nl

Boekje Motivatie

Motivatie

Onderzoek wijst uit dat leerlingen beter presteren en gemotiveerder zijn, als zij meer weten over de werking van de hersenen bij het leren. In het boekje ‘Motivatie’ wordt op een toegankelijke manier een aantal hersenprocessen behandeld die van belang zijn bij het leren. Het boekje staat vol met tips om jezelf te motiveren en op een effectieve manier te leren. Het boekje kan gebruikt worden in de mentorles of  als materiaal voor een cursus studiebegeleiding voor leerlingen. Het is een werkboek, waarbij leerlingen al doende  kennis maken met een aantal werkvormen die zij toe kunnen passen bij hun eigen leren.

Klik hier om het voorbeeld te bekijken van het boekje motivatie.

 

Training bij het katern ‘Motivatie’

Deze training is bedoeld voor mentoren of studiebegeleiders die in de mentorles of in cursusvorm het boekje ‘Motivatie’ willen gebruiken voor de studiebegeleiding.

De training duurt één dagdeel.

 

Boekje Meervoudige IntelligentieMeervoudige Intelligentie

De Amerikaan Howard Gardner heeft het begrip Meervoudige Intelligentie geïntroduceerd in het onderwijs en hij heeft ons als docenten een geweldig stuk gereedschap gegeven om de leerlingen beter te begrijpen en de lessen gevarieerder te maken. Maar dat is niet alles. Voor leerlingen betekent de kennismaking met Meervoudige Intelligentie beter begrip van hun eigen talenten en meer zelfvertrouwen. Het boekje bevat een uitgebreide MI test en een programma om naast de test spelenderwijs de eigen talenten te onderzoeken. Ten slotte leert de leerling op welke manier hij of zij de eigen talenten in kan zetten bij het leren thuis en op school.

Klik hier om het voorbeeld te bekijken van het boekje meervoudige intelligentie.

 

 

Training bij het katern Meervoudige Intelligentie

De training is bedoeld voor mensen die werkzaam zijn in het onderwijs en meer willen doen met Meervoudige Intelligentie in de les of in het mentoraat.

De training bestaat uit een dagdeel

Boekje LeerstijlLeerstijlen

Uit onderzoek blijkt dat er duidelijke patronen zijn in het studiegedrag. Mensen gebruiken bijvoorbeeld verschillende leeractiviteiten: sommige leerlingen lezen de stof een paar keer door, terwijl andere een samenvatting maken of een schema. De een maakt regelmatig gebruik van een studiewijzer om te plannen en de ander stelt alsmaar uit tot er geen ontkomen meer aan is. In de praktijk blijkt dat het niet zo eenvoudig is om bepaalde studiegewoontes die ingeslepen zijn, te veranderen. Als een leerling gewend is om samenvattingen te maken, dan zal die leerling niet zo snel overstappen op het maken van schema’s, ook al is dat vanuit het oogpunt van diepgaande stofverwerking vaak effectiever. Het is wel mogelijk om studiegedrag te beïnvloeden, mits een leerling zelf overtuigd raakt van het nut van de gevraagde verandering. Met behulp van dit katern ‘Leerstijlen’ kan de leerling onderzoeken wat de eigen leerstijl is. Na een uitleg over de kenmerken van verschillende leerstijlen gaat de leerling een leerstijltest doen. Met behulp van de uitslag van deze test kan geanalyseerd worden wat de sterke en zwakke onderdelen van de eigen leerstijl zijn en op welke manier die verbeterd kan worden.

Klik hier om het voorbeeld te bekijken van het boekje leerstijlen 2e fase havo/vwo

Klik hier om het voorbeeld te bekijken van het boekje leerstijlen bovenbouw vmbo

Training bij het katern ‘Leerstijlen’ 2e fase havo/ vwo

Deze training is bedoeld voor mentoren of studiebegeleiders die in de mentorles of in cursusvorm het boekje ‘Leerstijlen’ willen gebruiken voor de studiebegeleiding.

De training duurt één dagdeel.

Training bij het katern ‘Leerstijlen’ vmbo

Deze training is bedoeld voor mentoren of studiebegeleiders die in de mentorles of in cursusvorm het boekje ‘Leerstijlen’ willen gebruiken voor de studiebegeleiding. De training wordt gegeven door Gerard Rozing, deelschoolleider vmbo, onderwijsadviseur en auteur bij EPN.

De training duurt één dagdeel.

Boekje Time-ManagementTime- management

‘Failing to plan is planning to fail”

Het is voor leerlingen in de bovenbouw niet makkelijk om hun schoolwerk te plannen. Uit ervaring weten we dat de meeste leerlingen het maken van planningen achterwege laten en daardoor vervallen in uitstelgedrag. In de bovenbouw wordt echter meer zelfstandigheid verwacht en het maken van een planning is voor de meeste leerlingen de sleutel tot succes.

Time-management is meer dan het maken van een planning. De leerlingen van tegenwoordig zijn druk met allerlei zaken en zijn snel afgeleid. Zij besteden veel tijd aan anderen (MSN !), leven in een wereld vol met multimedia, waar uren per dag aan op gaan. Vaak hebben zij naast school een baantje, op tijden dat er vroeger huiswerk gemaakt werd. Voor veel leerlingen is het huiswerk een sluitpost.

Leren om te plannen is niet zo moeilijk. Maar om je aan de planning te houden en tijd vrij te maken voor het schoolwerk vraagt om bezinning op de manier waarop je je tijd gebruikt. Op de manier waarop je je leven inricht. Dat gaat bij pubers niet vanzelf. Integendeel, en daarom is het nodig om hen daar bij te helpen, zeker in een tijd waarin steeds  meer zelfstandigheid in het onderwijs wordt gevraagd.

Het katern time–management is een zelfonderzoek naar de manier waarop een leerling met zijn/haar tijd omgaat. De eigen tijdsbesteding wordt in beeld gebracht als diagram, zodat het vergeleken kan worden met anderen. Er wordt onderzocht in hoeverre de leerling de baas is over de eigen tijd. Er wordt onderzocht wat voor type uitsteller men is en men krijgt tips om uitstel aan te pakken. Ten slotte staat in het katern een remedie om écht de baas te worden over de eigen tijd.

Klik hier om het voorbeeld te bekijken van het boekje ‘time - management ’

Training bij het katern Time-management

Deze training is bedoeld voor mentoren of studiebegeleiders die in de mentorles of in cursusvorm het boekje Time-management willen gebruiken voor de studiebegeleiding. De training wordt gegeven door Douwe van der Kooi, teamleider Wiskunde aan de  Educatieve Hogeschool van Amsterdam  en auteur bij uitgeverij EPN .

De training duurt één dagdeel.