• Onderwijs als computerspel, Tara 207
  • Spel, het vallende ei
  • Spel, onderzoeksgroep

Vallende eieren

Geschikt voor: onderbouw/bovenbouw voortgezet onderwijs Teambuildings-activiteit Onderwerp : Een probleem oplossen in teamverband. Het houden van een presentatie.
Duur spel: ongeveer 4 á 5 uur

De menselijke soort heeft haar overleving en haar succes te danken aan het vermogen om in teamverband te kunnen samenwerken. Dit gold in de oertijd, toen de Neanderthalers jaagden op de mammoet, en dat geldt in onze moderne samenleving, waarin de meeste problemen zo ingewikkeld zijn dat alleen teams van experts kans van slagen hebben.

 

In het spel ‘vallende eieren’ gaan de deelnemers een lastig probleem oplossen. Zij krijgen de opdracht om met zeer beperkte middelen een verpakking te ontwerpen voor een vers ei, dat vanaf de hoogste verdieping van het gebouw wordt gegooid ….. zonder dat het breekt natuurlijk. Als tweede opdracht wordt gevraagd om in een mondelinge presentatie het ontwerp van de verpakking toe te lichten. Volgens de regelen der kunst van een presentatie.

Bovendien moet het ontwerpen van de verpakking volgens een vaste procedure gebeuren, zodat zo goed mogelijk gebruik gemaakt wordt van de capaciteiten van alle leden van het team. De deelnemers leren op deze manier dat het oplossen van problemen effectiever gebeurt door middel van een gestructureerde aanpak. De samenstelling van de groepen gebeurt volgens een sollicitatieprocedure, waardoor teams ontstaan, die bestaan uit leden met kwaliteiten die elkaar aanvullen. De deelnemers maken dus niet zelf de groepen. Zodoende leren zij dat het niet nodig is om vrienden te zijn om goed te kunnen samenwerken.

De groep krijgt punten voor het goed uitvoeren van de verschillende fasen van de opdracht en voor de kwaliteit van de presentatie. Als het ei breekt tijdens de val verlies je echter 8 punten.

Het spel “Vallende Eieren” is zeer geschikt als onderdeel van een introductiedag of een werkweek, waarin teambuilding centraal staat. Het spel wordt al jaren op verschillende scholen gespeeld en is altijd een succes. Het spel werd gepubliceerd door uitgeverij EPN als onderdeel van de reeks katernen voor leerlingbegeleiding ‘Dossier’ (*)

(*) Dossier, methode voor leerlingbegeleiding. Douwe van der Kooi, Wim van Vroonhoven, Frans Ottenhof .EPN. 1998. Houten

Trainingsaanbod ‘Vallende eieren’

Doel van training:

Door zelf het spel te spelen ervaren de deelnemers de onderwijskundige mogelijkheden. Daarna zijn zij ook zelf in staat het spel goed te organiseren en begeleiden.

Doelgroep

  • Docenten of mentoren in het Voortgezet Onderwijs
  • Personeelsfunctionarissen in organisaties die aan teambuilding willen doen.

Duur van de training:

Eén dagdeel

De inhoud van de training bestaat uit:

  • Een introductie op de inhoud van het spel ‘vallende eieren’
  • Het spelen van het spel in een verkorte versie.
  • Nabespreking over de organisatie van het spel.