Projecten

“Discovery”

Frans is projectleider aan de Purmerendse Scholengroep voor het project “Discovery” een landelijk netwerk waarin een aantal schoolbesturen deelnemen. De doelstelling van Discovery is de verbetering van de aansluiting van het onderwijs bij de wijze van leren door de generatie “Einstein” , de generatie leerlingen die is geboren na 1980 en die is opgegroeid met de nieuwe technologie van computer en mobiele telefoon. Het gaat daarbij vooral om het herinrichten van leerprocessen en het realiseren van nieuwe werkvormen die bruikbaar zijn voor het reguliere onderwijs. Speerpunten zijn het gebruik van internet, leerlingparticipatie bij de ontwikkeling van didactiek en inzet van nieuwe technologie, zoals gaming, mobiele telefoons, internet.

“De 7 principes van de rijke leeromgeving”

is een project van de KPCgroep dat tot doel heeft om het leren effectiever te maken door het toepassen van kennis over de werking van de hersenen. De 7 principes gaan over motivatie, concentratie, over leerstijlen en mind mappen. Ze zijn gebaseerd op harde en minder harde onderzoeks- en ervaringsgegevens uit de hersen- en gedragswetenschappen. Veel nieuwe kennis, waarvan een deel een besvestiging is van oude inzichten en opvattingen. Voor elke docent die er plezier in heeft om zelf het onderwijs te ontwerpen. www.kpcgroep.nl

Het programma “Leerarrangementen”

werd ontwikkeld door de KPCgroep en is bedoeld voor het ontwerpen van onderwijs voor leerlingen in de Tweede Fase van het voortgezet onderwijs. Een aantal docenten heeft samen met de KPCgroep gezocht naar een hanteerbaar concept van zelfstandig leren in de tweede fase. Dit zoeken is beloond en met elkaar kwamen de betrokken docenten en de medewerkers uiteindelijk uit op het leerarrangement. In een leerarrangement bepaalt de leerling binnen vastgestelde kaders van de docent zijn eigen leerroute. De leerling stelt een arrangement samen uit de leerinhouden en -activiteiten die de docent de leerlingen aanbiedt. Door die verschillende leerarrangementen ontstaat in een klas een geheel van verschillende leerroutes, aangezien iedere leerling zijn eigen route kiest. De docent krijgt een nieuwe rol erbij, namelijk de rol van arrangeur van leerprocessen van leerlingen. Voorbeelden van leerarrangementen staan op: www.kpcgroep.nl

De groep “Perspectivity”

werd in 2006 gestart in navolging van de ideeën van Joseph Jaworsky om te komen tot een duurzaam en evenwichtig beleid voor onze planeet. Perspectivity bestaat uit vertegenwoordigers uit verschillende maatschappelijke sectoren – zoals het bedrijfsleven, de overheid, het onderwijs – en heeft als doel om door middel van dialoog en het ontwerpen van scenario’s toekomst te bieden in conflictsituaties. Daarnaast verzorgt Perspectivity programma’s voor onderwijsinstellingen om onderwijs te verzorgen in dialoogtechnieken en het maken van toekomstscenario’s. Frans maakt vanaf de oprichting deel uit van deze groep en is in dit verband actief als trainer en ontwerper. www.perspectivity.org