• Onderwijs als computerspel, Tara 207
  • Spel, het vallende ei
  • Spel, onderzoeksgroep

Tara 207Onderwijs als een computerspel

Het is april  2008. Op het strand bij Scheveningen is een zeiljacht aangespoeld met de naam Tara 207. De enige passagier is een jonge vrouw, die spreekt in een onbekende taal. Toch begrijpen wij haar wel. Een groot onheil bedreigt Nederland: een internationale boevenbende onder leiding  van de ‘Cycloop’ dreigt de Hondsbossche Zeewering op te blazen. De leerlingen houden twee dagen een race tegen de klok om deze ramp te keren. Zij gaan de strijd aan met de ‘Cycloop’. Zij lossen in teams allerlei problemen op, waarvoor zij de kennis en kunde uit de lessen nodig hebben. Met elke geslaagde opdracht krijgen zij meer aanwijzingen om door te dringen in de zône, waar de code ligt om het onheil te keren.  (start van het spel Tara 207)

Game- based learning gaat over allerlei spelvormen die gebruikt kunnen worden om het leren te ondersteunen. Dat kan heel simpel door een kwartetspel te maken voor een vak als geschiedenis of heel ingewikkeld door een computergestuurde simulatie te gebruiken om de ecologie van een meer te onderzoeken. De spellen die hieronder staan, zijn al vaak gespeeld op verschillende scholen en hebben onderhand, na veel schaven en schuren, een vorm gekregen die succes garandeert. Maar alles staat of valt met een goede voorbereiding en uitvoering en daarom is aan elk spel een training verbonden om bij de voorbereiding te ondersteunen.